Aquest mesos de pandèmia, de confinaments, de canvis en la forma de treballar i , en definitiva, de canvis de mentalitat han anat construint el nou consumidor post covid. Aquest nou consumidor post covid ha començat a tenir una consciència mediambiental clarament prioritària, i en el cas de la vivenda les seves preferències s’estan decantant per la recerca d’habitatges fora de les gran ciutats.
Nou consumidor post covid. Punts a destacar.
Consciència mediambiental
Els estudis van confirmant que molts indicadors relacionats amb l’interès mediambiental han crescut en els darrers mesos. Per exemple, la intenció de compra de vehicles elèctrics ha augmentat en els darrers mesos prop d’un 50% segons dades de diferents portals del sector com coches.net. Es reforcen nous hàbits socials, es creen i modifiquen els patrons de comportament i aspectes com l’economia col.laborativa / circular passant a jugar un paper clau. De fet, les pàgines webs especialitzades en anuncis de compra venda d’objectes de segona mà han tingut un fort creixement.
Canvi en la dinàmica de transport
Abans que res cal destacar que en les grans ciutats la pandèmia ha portat un fort descens en l’ús del transport públic. Els experts ho atribueixen a la sensació de “menys seguretat” a nivell de protecció enfront la possibilitat de contagi del Covid-19. Sigui veritat o no, el fet és que el transport privat ha experimentat un increment que els experts també asseguren que serà puntual.
Si ens centrem en el transport privat, hi ha hagut un fort creixement en l’interès en comprar-se un vehicle de segona mà entre aquells que s’han de canviar el cotxe. Prudència en la despesa? Reforçament de l’economia circular? Probablement tot compta.
Prioritats en l’adquisició de la vivenda
Durant els primers mesos de confinament l’increment en l’ interès en cases rurals, unifamiliars, adossades però sobretot situades al voltant de les grans ciutats, va ser motiu de titulars a tots els mitjans de comunicació. Era un canvi important i les xifres ho han anat recolzant..
Amb el pas del temps, les dades analitzades en diferents àmbits porten a concloure que sí, que hi ha hagut un canvi en les prioritats quan un comprador es posa a considerar la possibilitat d’adquirir un habitatge. Ara bé, encara és aviat per dir si és degut a la consciència ambiental o bé perquè el recent descobert teletreball ha significat un detonant en aquest aspecte. Com en moltes coses, probablement els dos factors siguin importants.
El teletreball, el nou gran descobriment
Potser el teletreball es mereix el primer lloc com a factor condicionant en el nou consumidor post covid. És evident que el confinament va forçar una nova manera de treballar. Una nova manera que s’ha estès de forma majoritària en uns sectors i menys en uns altres.
La tecnologia i la digitalització de les empresas han ajudat a una transformació que la pandèmia ha accelerat de forma exagerada.
I el teletreball ha vingut per quedar-se, i quedar-se per influir en com es comporta un nou consumidor. Un nou consumidor que veu que treballar desde casa, amb vistes a la muntanya, és perfectament factible. Un nou consumidor que redescobreix la necessitat de tenir cura del medi ambient a tots els nivells, entre els quals hi ha prioritzar un transport més sostenible i uns hàbits de consum més responsables.
En resum: Després de molts mesos on la pandèmia ens està condicionant quasi tots els hàbits, les característiques d’aquest nou consumidor es van establint poc a poc, reforçant i corregint en alguns punts. Però el que sí que hem de tenir clar que cada dia que passa els canvis es fan més sòlids. Probablement d’aquí pocs mesos ja no parlarem de nou consumidor. Parlarem d’una nova època on molts dels hàbits que ara tenim com a consumidors hauran canviat i quedaran en el record.
Fonts:
https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/2020032 9/48147954705/urbanismo-pandemias-coronavirus-tejido-urbano.html
https://elpais.com/economia/202 0-09-13/una-casa-fuera-de-la-ciudad-para-el-proximo-confinamiento.html
https://www.vozpopuli.com/economia-y-finanz as/covid-viviendas-fuera-ciudades_0_1369063274.html
https://www.adevinta.com/es/news/el-nuevo-consum idor-post-covid-la-conciencia-medioambiental-gana-peso-y-crece-el-interes-por-la-vivienda-fuera-de-las-grandes-ciudades/
Adaptació i traducció: Jordi Sabater
Foto de Anna Shvets en Pexels