Secció presentada per 48H OpenHouse Barcelona
ARC DE TRIOMF
C LLUÍS COMPANYS – PG SANT JOAN – RDA SANT PERE
Josep Vilaseca i Casanovas, arquitecte
1888
Diuen que, a causa de les grans dimensions del monument (29,80 m d’alçada i 27,70 m d’amplada), l’arquitecte Josep Vilaseca tenia por que l’arc caigués quan es retiressin les bastides. En un acte de confiança, el seu amic Gaietà Buigas es va oferir per situar-se sota quan aquestes haguessin de ser retirades. Afortunadament, tot estava ben calculat i l’Arc de Triomf no va haver de ser restaurat fins el 1989.
L’Arc de Triomf delimitava l’entrada al Saló de Sant Joan de l’Exposició Universal de Barcelona el 1888. L’ús del llenguatge dels arcs de triomf tradicionalment s’atribuïa al reconeixement de les glòries militars, però, en aquest cas, es va utilitzar com a símbol d’exaltació patriòtica i de progrés, amb un esperit reivindicatiu d’una Catalunya oberta a la Contemporaneïtat. Aquests conceptes quedaven reforçats amb la simbologia de l’escultura en cadascuna de les façanes del monument. Així, les escultures de les dues façanes principals (tot i l’escut borbònic flanquejat per dos lleons) presentaven l’esdeveniment de l’Exposició Universal, mentre que les dels laterals exaltaven i glorificaven el progrés.
La façana d’entrada (obra de Josep Reynés titulada “Adhesió a les Nacions”) commemora el fet que la ciutat, amb la celebració de l’Exposició Universal, va acollir els diferents estats. La façana oposada (Josep Llimona – “La Recompensa”) representa el repartiment de retribucions dels participants a l’Exposició. El lateral dret (Antoni Vilanova – “Apoteosi de l’agricultura, la indústria i el comerç”) explica l’esperit de progrés material i espiritual del programa de l’Exposició Universal a través de l’agricultura, font de la felicitat dels pobles i mare de l’abundància, i de la indústria i el comerç, en representació del desenvolupament social del moment. Finalment, el lateral esquerre (Torquat Tasso – “Apoteosi de les ciències i les arts”) magnifica les arts plàstiques, la música, la poesia i la ciència amb imatges com la figura d’Apol.lo, Déu del sol i la bellesa, la flama, símbol del progrés que porta la ciència, una paleta de pintura i l’aparició d’un temple en baix relleu en referència a l’arquitectura.
Tot el conjunt queda unificat mitjançant escultures a les cantonades de Fames alades, símbol de la presència de Barcelona arreu del món, i un fris d’estrelles de cinc puntes que simbolitzen l’educació i l’alliberament dels individus i dels pobles.
Des de dalt de l’Arc de Triomf s’observa una clara visual de la ciutat de muntanya a mar. Físicament aquesta connexió avui no és possible perquè queda obstruïda pel Zoo i les vies de tren en la seva zona marítima, però està contemplada en el Pla Director de la Ciutadella del 2004. Segurament la ciutat milloraria si els ciutadans poguéssim gaudir d’un passeig començant per dalt de tot del nou Passeig de Sant Joan, passant per sota de l’Arc de Triomf, rodejant el monument a Rius i Taulet, creuant el Parc de la Ciutadella, saltant les vies de tren i arribant finalment al mar.
Com visitar l’edifici:
Aprofiteu l’oportunitat que ofereix el cap de setmana 48h Open House BCN a finals d’octubre de cada any: http://www.48hopenhousebarcelona.org/