Segons un portal d’ Internet especialitzat, es pot definir proptech (property technology) com aquell sector d’activitat compost per aquelles startups que combinen un component tecnològic amb l’aportació de valor al món immobiliari.
Cal afegir que aquest ecosistema, terme molt utilitzat en el món tecnològic al parlar de diferents sectors, està format per diverses disciplines que estan transformant el sector immobiliari. Aquestes afecten a activitats tan diverses com la inversió, la gestió, la comercialització, el finançament, l’anàlisi de les dades, etc…
És un terme adoptat per primer cop al Regne Unit i també el podriem definir com a una tendència que persegueix donar valor al món immobiliari a través de l’anàlisi de dades (a algú li sona el terme “big data” ?) per millorar la gestió i comercialització dels seus productes.
I les dades parlen per si soles alhora de valorar si és una tendència que s’ ha de prendre seriosament. Entre 2012 i 2016 s’han constituït 79 ‘Proptech’ que han aconseguit donar feina a més de 4.000 persones a Espanya. I el mes de Gener de 2018 actualitza aquest número a 181 empreses Proptech.
Aquesta evolució tant destacable prové en part de l’ aprenentatge de la crisis del negoci immobiliari. Moltes empreses van renovar l’ enfoc que tenien del sector i van decidir apostar pel sector que, en paral.lel s’ anava imposant, el de les noves tecnologies.
I les inversions en aquest tipus d’ startups han començat ja a destacar. Al 2017 van aconseguir “aixecar” un volum d’inversió de 35 milions d’euros, és a dir, captar finançament pel seu desenvolupament.
I si posem uns exemples?
Per exemple, la realitat virtual. Aquesta tecnologia pot accelerar les vendes i els lloguers de les propietats, com afirmen empreses del sector com la ‘startup’ espanyola Baboonlab. De fet, Goldman Sachs estima que el 2025 el negoci de la Realitat Virtual en el sector immobiliari mundial superarà els 2.600 milions de dòlars.
Gràcies a aquesta tecnologia els usuaris poden fer un ‘tour’ virtual per la propietat que els interessa i veure com quedaria l’habitatge amb una reforma concreta o uns acabats determinats, pintar-la d’un determinat color, incorporar mobiliari. I només són necessàries unes ulleres. Perque al final, es tracta de sentir, de generar emocions. Si el futur client experimenta un procés de compra agradable, diferent i innovador, és probable que tingui més opcions de comprar.
Parlem de drons. Les vistes des d’aquests aparells aporten noves perspectives sobre les propietats i l’entorn. El client pot veure les comunicacions de què disposa la zona on hi haurà el seu habitatge , els serveis comunitaris, el nivell de trànsit de la zona … I si ens posem del costat del constructor, les imatges aèries, a més, faciliten el seguiment d’una obra i permeten detectar anticipadament errors.
I podriem continuar…
Aviat us parlarem de més exemples. Perque aquesta tendència és aquí per quedar-se. Només cal recordar una noticia de fa pocs dies a la televisió. Un pis s’ ha vengut i s’ha pagat utilitzant els “bitcoins”.
Algú dubta que la tecnologia ja és a tot arreu?